fredag 7 juni 2013

Nya tag, sommartag

Det har ju blivit sommar. Och nästan sommarlov - en del jobb och pappersarbete återstår innan jag får pusta ut på riktigt, men ändå. Varmt och vackert och perfekt för att vara utomhus. Lite mera tid. Och småningom, äntligen lite motivation igen efter april och maj då jag visserligen gick maratonmängder i Spanien och England, men däremellan bara satt på baken och jobbade. Jag har inga storverk i sikte, men ser fram emot en lite mer aktiv tillvaro i sommar!

På söndag kommer första veckoinlägget!

söndag 24 mars 2013

Vecka 12

Oj. Ojoj. Det har visst gått några veckor. Jag har inte bloggat här, men så har jag inte tränat mycket heller - jag råkade ut för en rekordseg förkylning och jobbmängden har inte direkt blivit mindre. Istället för att träna har jag alltså ätit tröstchoklad. Men nu är jag åtminstone lite igång igen! Typiskt att börja blogga igen nu, efter en hyfsat bra träningsvecka, men bättre det än inte alls. :)

Onsdag
Zumba & Dance Fusion + Arvids jumppa. Roligt pass! Men jobbigt, inte minst för att det innehöll så mycket hpp och skutt att min högerfot höll på att ta livet av mig. Jag. Måste. Köpa. Nya. Skor. Nu!

Torsdag
BodyBalance. En jobbförmån jag verkligen uppskattar! Speciellt benen var möra efter timmen... Däremot var avslappningen inte så skön, för jag somnade hela tiden till och blev alldeles förvirrad av det. Man ska helst inte sitta uppe och rätta prov alltför sent kvällen före!

Lördag
Power hour. Jag kom mig iväg trots fullplanerad helg, eftersom jag trodde att det var sista gången för i vår - det visade sig sen att passet fortsätter i april, vilket är toppen. Men lika så bra att jag trodde det var sista gången, så jag kom mig iväg! Roligt och tufft, som vanligt.

söndag 24 februari 2013

Vecka 8

Ännu en vecka där all möjlig träningstid inne i veckan åts upp av jobb. Det är mycket nu! Eller - just nu är det sportlov (inkommande vecka) vilket ska bli alldeles, alldeles underbart. Lite hann jag åtminstone i helgen:

Lördag
Mixed Power Hour - än en gång, så bra! Kanske mitt favoritpass just nu. Intensivt, men roligt. Känns i kroppen efteråt!

Söndag
Skidade på Ågtjyto. Först trampade jag lite spår åt barnen (speciellt Edvin tog det med stor entusiam och lika stort allvar), sedan hittade ett snöskoterspår som jag skidade i i en halvtimme eller så. Längre än så funkade inte, för uppe i stugan på Blomsterängsbacka hade de ju börjat steka plättar. ;)

måndag 18 februari 2013

Vecka 7

Det blev väl okej den här veckan, med tanke på allt. Sjukt barn, liten känning av sjukan själv och jobb och så. Två gånger är ju mitt mål. Helst tre egentligen, men officiellt är jag nöjd med två. Så okej! Det jag däremot inte är nöjd med är att mina goda intentioner med plankan och armhävningarna liksom bara... försvann. Puff. Upp i rök. Vad hände där?

Torsdag
Bodybalance. Jag har insett att jag numera har motionsförmåner från jobbet! Hurra! Några eftermiddagar per vecka är det olika pass som är öppna för stadens anställda, passligt på väg hem från jobbet. Eller, jag kan tänka mig att det är onödigt tidigt för många som har mer bundna arbetstider, men med min läsordning både den här och nästa period passar det mig fint. Så, nu tänkte jag försöka få in ett pass Bodybalance i veckan!

Lördag
Mixed power hour. Lika bra som det brukar vara! Och för en gångs skull hade träningen faktiskt en uppiggande effekt på mig, annars brukar jag mest vilja somna efter ett tungt pass.


Snart borde jag verkligen damma av skidorna... en enda gång hittills i vinter är inte okej, inte när jag egentligen tycker det är roligt! Nästa vecka?

söndag 10 februari 2013

Vecka 6

Den här veckan höll också på att bli väldigt händelselös så här på potatisfronten. Eller med andra ord - en riktig soffpotatisvecka. Förkylning och rejäla doser jobb, yada yada. Men den tog sig mot slutet - en bra sak var att syster Jenny (kanske lite oplanerat) utmanade mig att göra lite plankor och push-ups varje dag. Kan hon så kan jag, tänkte jag, så nu kommer jag att göra 3 x 45 sek. planka och 30 push-ups varje dag, utom om jag har varit på något jumppapass där det ingått motsvarande (som idag).

Fredag
3 x 45 sek. planka, 30 push-ups och lite annan hemmaträning i behagligt snacktempo tillsammans med Jenny.

Lördag 
3 x 45 sek. planka, 30 push-ups - och snälla, får jag räkna med en halvtimme snöskottning? Ja, jag får. Jag bestämmer.

Söndag
Family Power tillsammans med Arvid. Föräldrar och barn börjar med att jumppa tillsammans, och sedan går barnen till en annan sal och jumppar/leker medan föräldrarna fortsätter på sitt håll. Första gången vi testade, och vi var mycket nöjda båda två! Pust, flåsigaste passet på länge... Musklerna fick också jobba, men flåset var värst. Regelbundet kommer vi knappast att börja gå, för jag vill inte planera in en fast tid på söndagseftermiddagarna/kvällarna - vi gör för det mesta annat då. Men när det passar så!

söndag 3 februari 2013

Vecka 5

Nåjanä. Den här veckan har jag väl inte mycket att skryta med heller - men jag skriver ett inlägg i alla fall, och det tycker jag åtminstone att jag borde få ett par poäng för!

Måndag
Måndagsmotion + barnjumppa för Arvid. Än en gång jumppa med tanterna, än en gång lika malplacerad. Och jag tänker att jag nog borde försöka få onsdagarna att passa istället. Men än en gång - visst kändes det bra i kroppen ändå!

Men sen: sen fylldes resten av veckan, både dags- och kvällstid, av jobb. Och när helgen kom hade den med sig en förkylning. Än så länge har den inte blivit så illsinnad, men med ont i halsen och tungt huvud blev jag ändå lat och har låtit min kropp slappna av. Men ska vi försöka en gång till med "ny vecka, nya tag"? Yes, nu kör vi, och hoppas att förkylningen backar!

söndag 27 januari 2013

Vecka 4

Det här har varit en riktigt usel vecka ur potatisperspektiv, men eftersom jag nu en gång bestämt mig för att blogga en gång i veckan måste det bli ett inlägg ändå.

Måndag-torsdag: Tidsbrist + arbete = protesterande mage och matt kropp som resultat.
Fredag-lördag: Åboresa med begravning, trevliga människor och nyförälskelse i staden.
Söndag: Trött söndag med jobb och 70-årskaffe.

Det enda i träningsväg jag har att komma med är att jag gick ganska mycket och ganska snabbt i Åbo. Mer än så blev det inte den här veckan. Nya tag vecka 5!

söndag 20 januari 2013

Vecka 3

Måndag
Måndagsmotion igen - egentligen borde jag satsa på något jag tycker är roligare. Men tidpunkten råkar passa väldigt bra de flesta veckor, och dessutom är det ett av veckans två tillfällen då Arvid kan vara på barnjumppa samtidigt (och onsdagarna passar av någon konstig anledning ofta sämre). Hur som helst, det brukar ändå kännas nyttigt och bra för kroppen. Att det är trångt i salen och lite småtråkigt går att leva med.

Fredag
Förmiddagsmotion - vilket tråkigt namn! Men timmen var riktigt bra, och det var till skillnad från måndagsmotionen gott om svängrum (och syre) i salen. Eftersom jag ofta kommer att ha lediga fredagar ett tag framöver skulle det kanske vara nåt att satsa på. Skönt att träna redan på förmiddagen. Jag hade med mig Edvin, och det gick över förväntan - först mot slutet började han tröttna på böckerna och leksakerna vi hade tagit med.

Lördag
Hade tänkt gå på Power Hour som jag gillar, men det är ganska samma upplägg som jumppan jag var på på fredagen, så det blev en skidutflykt till Vestersundsby med hela familjen istället. Premiär för i år! Tyvärr var det blidsnö, och det var mina skidor tydligen inte vallade för, så det blev en trög start. Jag stretade ändå duktigt på i ungefär en halvtimme på egen hand, sedan tog jag en sväng i 1 km-spåret med Arvid. Det har vi inte testat förr, har mest skidat på gårdsplanen med honom. Men det gick hur bra som helst, både i uppförs- och nerförsbackar (det tröga föret kan ju ha underlättat för en nybörjare, både uppåt och neråt...) Han var väldigt stolt över att ha lärt sig hur man ska göra i nerförsbackar, och tyckte det var jätteroligt att skida i ett riktigt spår! Till sist fick Edvin testa, och det gick också riktigt bra - inte snabbt visserligen, men för att vara första gången någonsin gick det jättebra. Och nu har jag beställt ett par nya skidor till Arvid så att Edvin får ta över de korta... Vi tyckte det var roligt allihopa, så det lär bli fler gånger!

Vecka 2

Måndag
Måndagsmotion. Dags att komma igång igen efter decemberkoman. Måndagsmotion var ett helt okej sätt, men kanske inte roligaste träningen jag vet. Det kändes åtminstone i musklerna efteråt!

Lördag
Power hour. Det här är desto roligare! Känns intensivt, men ändå så att det är roligt hela tiden. Bra start på lördagen, även om det känns som att hela förmiddagen går åt.

lördag 19 januari 2013

Nya tag

Är det nu verkligen okej att blogga en träningsdagsbok, men bara skriva när man har något att komma med? Och blunda och hålla för öronen när det inte finns något att visa upp? Nje. Men nu gör jag ett nytt försök. Och jag ska verkligen försöka skriva ett inlägg i slutet av varje vecka. Och det ska faktiskt finnas något att skriva om.Åtminstone något. Och annars får jag bara erkänna att det bidde ingenting.

Jag har inte någon finurlig utmaning inför 2013, men mitt mål är att:

1) träna ett riktigt pass 2-3 gånger i veckan
2) bli duktigare på att få in minipass, typ en kort promenad eller en kort stunds hemmaträning däremellan

Att räkna i kvantitet istället för resultat är kanske inte det bästa enligt förståsigpåare, men det funkar för mig. Jag har inte tänkt mig något maraton, och att räkna push-ups inspirerar inte mig. Däremot har jag konstaterat att om jag tränar 2-3 gånger i veckan är jag i hyfsad form för att vara jag. Jag kommer att gå på de pass eller träna det som råkar passa bäst in i vardagspusslet, men jag ska försöka variera mig och få in både flås och styrka. Och lyckas jag med det är jag nöjd för tillfället! Skulle jag bara komma bort från det massiva sötsuget som hänger kvar efter den ohämmade julen skulle det se ljust ut...

(Nystart i januari förresten? Lite kliché, men om det funkar så...)